Uit de pen van de voorzitter

15 maart 2020

En dan ineens staat alles stil…!

We zagen het met zijn allen dichterbij komen, maar dachten dat het ons niet kon raken. Als een

stoomwals dendert corona met al de gevolgen over de aardbol en ook over ons eigen Nederhorst

den Berg, ons dorp, onze sport, ons werk, onze scholen, onze bezigheden, onze leuke dingen, onze

uitjes, onze boodschappen, maar vooral ook onze gezondheid, heen.

Op het moment van schrijven zijn er 20 mensen aan de gevolgen van het virus overleden. Meer dan

1100 mensen zijn besmet. Internet staat er vol mee. De tv praat er voortdurend over. Krantenkoppen

hebben allemaal corona titels.

Een stilzwijgende tegenstander die ons weet te tergen, bang te maken, angst op te roepen. Je kunt hem niet zien, je weet alleen dat die plotseling bezit over je kan nemen, wanneer je niet waakzaam genoeg bent of doodgewoon pech hebt.

We zagen het al op het nieuws, lege schappen in winkels, vanwege de angst voor honger en tekort. Een primaire reactie. Het is iets wat je kan ‘doen’ tegen die tegenstander. Voorkomen dat je tekorten krijgt. Genoeg eten en drinken, genoeg toiletpapier, genoeg doekjes om te poetsen. Of het logisch, slim, of medemenselijk is, is een ander verhaal. Daarvoor is het nodig om zoveel mogelijk te begrijpen wat er gebeurt. De angst te lijf te gaan door kennis te vergaren. Door te checken of dat wat je leest wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Door niet alle berichten en filmpjes klakkeloos aan te nemen of door te sturen, maar je eerst af te vragen wat nu eigenlijk de boodschap is.

Alles staat stil, maar alles zal ook weer op gang gaan komen. We zullen dan net iets anders tegen de wereld aankijken. Een ervaring met veel impact rijker. Dan komt de ontspanning, kunnen kinderen deze nieuwe spanning ontladen, kunnen volwassenen deze nieuwe spanning ontladen. Dat gaan we o.a. weer doen in onze sport en met elkaar.

Laten we nu ook oog voor elkaar hebben, al is het op afstand. Check eens in je team hoe het gaat, redt iedereen zich? Zijn er leden waarbij het virus in de directe omgeving heeft huisgehouden? Steun ze met een beetje van je aandacht. En verder: houdt het luchtig, maak een grapje, maar vooral verlies niemand uit het oog.

Het virus zelf kunnen we -nog- niet direct aanpakken, wel hoe we er met elkaar mee omgaan, wel hoe we zorg hebben voor elkaar en voor onszelf. Ik wens ons allemaal een behouden vaart in de gang van zaken en zie jullie daarna graag allemaal gezond en wel weer terug!

Wanneer we weer van start mogen van overheid en NeVoBo, dan zal Remko, na overleg met de sporthal, het startsignaal afgeven aan trainers en teams.

José Neering