Wedstrijdcoördinator

Wie ben ik?

Mijn naam is Jantine Vos, opgegroeid in Nederhorst en afgezien van een paar korte uitstapjes voornamelijk altijd hier gewoond. Na 10 jaar in de gehandicaptenzorg werkzaam te zijn geweest, heb ik in 2019 de overstap gemaakt naar Dehora consultancy group, waar ik werk als interim planner. In mijn vrije tijd ben ik vrijwilliger bij Sherpa en heb ik mij in 2021 aangemeld voor de functie wedstrijd coördinator.

Volleybal ervaring/beleving

Vroeger (basisschool tijd) heb ik al eens gevolleybald en zat ik bij de mini’s. Toen ik naar de middelbare school ging, ben ik gestopt met volleyballen. Al jaren wilde ik graag weer een teamsport doen en ben ik in 2017 weer gestart en speel ik nog steeds met veel plezier!

Wat houdt mijn functie in?

Als wedstrijdsecretaris krijg je input van de TC-senioren en TC ABC Jeugd over het aantal teams dat ingeschreven moet worden voor de competitie. Dit moet eind april voor het daaropvolgende seizoen aan de Nevobo worden opgegeven. Medio juni is de poule-indeling bekend en kunnen wij inschatten welke thuisrondes wij hebben.

Deze kunnen wij, samen met de trainingsschema’s, communiceren naar de gemeente om de zaal te huren. Met deze gegevens kan de penningmeester dan een begroting opmaken voor het komende seizoen.

In augustus is het concept wedstrijdprogramma bekend. Voor de senioren het hele seizoen en voor de jeugd t/m december. Zij worden later opnieuw ingedeeld en starten in januari een nieuwe competitie t/m eind van het seizoen.

In de maand augustus probeer ik de thuiswedstrijden zo optimaal mogelijk in te delen. Dat houdt in, zo min mogelijk trainingen verstoren door wedstrijden en zoveel mogelijk teams op de speelavonden plannen. Wie valt bij wie in, hoe zit het met de scheidsrechters. Begin september is het wedstrijdschema definitief en kan het seizoen beginnen. In december vindt hetzelfde opnieuw plaats voor de jeugd.

Gedurende het seizoen krijg ik wedstrijdwijzigingen van onze teams en van de teams van de tegenstanders. Bij thuiswedstrijden worden de wedstrijden opnieuw vastgesteld, als we hieraan mee kunnen werken. Naast de competitiewedstrijden doen een aantal teams mee aan bekerwedstrijden. Deze worden per ronde vastgesteld.

Wanneer de wedstrijdschema’s klaar zijn, is het indelen van de officials een taak die, hopelijk, maar 2x per jaar plaats vindt. Naast het indelen van scheidsrechters is er ook een taak om scheidsrechters te werven. Scheidsrechters die op een hoger niveau willen fluiten kunnen een cursus doen om dit certificaat te halen.

Samenwerking tussen de TC’s is van belang om een optimale verdeling tussen de teams te krijgen voor wat betreft het trainings- en wedstrijdschema.

wedstrijdcoordinator@vvnederhorst.nl