Uit de pen van de voorzitter

Het nieuws van afgelopen week is geen pretje. Nieuwe maatregelingen en beperkingen. We stelden het al: ook volleybal spelen is even geen publiekssport meer. Ook niet bij een lege tribune! Kijken vanuit de sportkantine is zelfs geen optie. Sporten is tijdelijk alleen voor de sporters zelf, zolang corona rondwaart.

Een kleine verlichting voor ouders die de rijbeurt hebben bij uitwedstrijden: daar mag je bij de wedstrijd blijven, je wordt niet beschouwd als publiek. Extra ouders zijn wel publiek!

Een regelwijziging in het veld voor al onze teams: in overleg mag je wisselen van speelhelft achterwege laten. Dat bespaart tussentijds reinigen van de banken.

Kijk op de website van de NeVoBo voor de laatste updates en houdt dat bij: https://www.nevobo.nl/nieuwsbericht/2020/09/28/coronavirus-en-volleybal-in-nederland

Onder dit stukje nog een copy/paste van de Nevobo over de mondkapjesplicht.

De eerdergenoemde maatregelen hebben ons ertoe doen besluiten om de jaarlijkse ledenvergadering, die altijd eind oktober plaatsvindt, te verschuiven naar een later tijdstip.

We willen die bijeenkomst het liefst in fysieke aanwezigheid van jullie organiseren.

Ook hadden wij, als bestuur, de behoefte aan, voorafgaande aan de ledenvergadering, een vorm van ‘hei-dag’, om samen plannen te smeden en de koers uit te zetten.

Ook deze bijeenkomst hebben we uitgesteld.

Om toch in de gelegenheid te zijn over welk onderwerp dan ook contact te hebben met bestuursleden: op de website staat bij elke functie een e-mailadres. Maak daar gerust gebruik van!

Ik herhaal met:

Blijf gezond, blijf alert, neem regels, protocollen, voor lief om elkaar te kunnen blijven ontmoeten en samen te kunnen sporten! In het veld de ruimte, daarbuiten: 1,5 meter en soms wat poetsen,

José Neering

Wat betekent het mondkapjes advies voor volleybal?

Op vrijdagavond is het kabinet met een dringend advies voor het dragen van mondkapjes gekomen. Lees hier wat voor invloed dit heeft op het volleybal.

Voor iedereen van 13 jaar en ouder geldt een dringend advies een niet-medisch mondkapje te dragen in publiek toegankelijke binnenruimtes. Om duidelijkheid te verschaffen over hoe we in het volleybal hier het beste mee om kunnen gaan, is hieronder een aantal aanvullende adviezen op een rijtje gezet:

• Het mondkapje is geen vervanging van de overige maatregelen, zoals het houden van de 1,5 meter afstand en het niet yellen, zingen en schreeuwen in de zaal;
  • Jeugdteams vanaf 13 jaar en hun begeleiders en seniorenteams dragen bij binnenkomst op en bij vertrek van de accommodatie mondkapjes;
  • Als teams starten met hun warming-up en tijdens de wedstrijd gaan de mondkapjes af;
  • Wanneer je voor langere tijd op de spelersbank zit, is het advies ook op de bank mondkapjes te dragen;
  • De coach hoeft geen mondkapje te dragen, om zo verstaanbaar te blijven bij het geven van aanwijzingen aan het team;
  • Eventueel aanwezige lijnrechters, tellers en aanwezige jury houden hun mondkapje op;

Zaalwachten en mensen die voor de organisatie in de hal zijn, houden hun mondkapje op.